Naar inhoud springen

Geluksmakers

Nudge

Overig

Ebbie & Ivy, Charlotte Tonino, Henk Jan Geel, Bright Mind Media -1410

Ik heb geen concurrenten, ik heb een missie…

Een uitdagende kop voor iemand die competitief is ingesteld.
En toch zijn het niet zomaar mooie woorden, want ik geloof er echt in.
Een half jaar geleden als ik naar de website van een concurrent keek, dacht ik: ‘Shit die gaat goed, wat een mooie teksten, wat een mooie klanten. Dat moet ik beter doen’. Maar het leverde me geen extra klanten op, alleen onzekerheid en frustratie. En het droeg niets bij aan de missie van mijn bedrijf Bright Mind Media: ‘Nederlandse ondernemers beter met Social Media om laten gaan.’

Time for a change
Dus de hoogste tijd voor een nieuwe mindset. Voortaan zie ik mijn voormalig concurrenten als medespelers om mijn missie te behalen. Ik blijf competitief, want ik wil ook mooie klanten, maar ga het gevecht niet meer aan. Als een opdracht me inhoudelijk of logistiek niet ligt, speel ik hem door. Ook al zal ik dat niet 1 op 1 terugkrijgen, ik krijg er wel goodwill voor terug. Op netwerkbijeenkomsten praat ik opener over wat ik doe en wie mijn klanten zijn. Focus me meer op het openen van deuren en samenwerkingsverbanden die het me gaat opleveren, dan op de angst dat iemand er met mijn plannen vandoor gaat.

En het werkt! Door dichter tegen mensen aan te zitten, groei ik. Ineens zit ik wèl aan tafel bij beslissers en binnenkort start ik met een collega een zesdaagse seminar voor online marketing. Voor ons beiden de kans om van elkaar te leren en meer producten af te zetten.
En weet je wat een mooi extra effect is van mijn nieuwe instelling? Ook het contact met mijn klanten is verbeterd. Ik zag altijd best op tegen gezag maar nu ik het bekijk vanuit de visie ‘we werken aan dezelfde missie’ valt die schroom van me af. Op gelijkwaardig niveau ga ik het gesprek aan en krijg meer voor elkaar.

Haken en ogen
Het is fantastisch om de overtuiging te hebben dat mensen die hetzelfde doen als ik, automatisch partners zijn. Maar helaas zitten er in de praktijk nog wel wat haken en ogen aan. Het wordt lastig als de opdrachten schaars zijn of als mijn partners precies hetzelfde doen als ik. Mijn hypotheek moet ook betaald worden. Hoe blijf ik desondanks trouw aan mijn overtuiging? Met deze vraag worstel ik nu bij het neerzetten van misschien wel mijn grootste passie: monument-huren.nl

Ervaar een verbinding met het verleden
Als ik langs een gebouw loop, kan ik denken: dit is een muur, een steen en het doet me niets. Maar als ik weet wie er achter die muren heeft gewoond en wat er allemaal is gebeurd, raakt het me zoveel meer. Dan word het persoonlijk en verrijkt het mijn leven. Ik geloof dat als je je openstelt voor de geschiedenis van dingen, je met meer verantwoordelijkheid, bagage en inzicht je eigen toekomst vormgeeft. Daarom heb ik ook niets met nieuwe gebouwen of moderne kunst. Hele volksstammen gaan er prat op, maar het is niets voor mij.
Jaren geleden bezocht ik bij het National Maritime Museum in Londen een tentoonstelling over Sir Ernest Shackleton, de leider van een dramatische Zuidpool expeditie in 1915. Bij de ingang stond de James Caird, de reddingsboot waarmee de mannen de bewoonde wereld weer bereikte. Toen ik die aanraakte, schoot ik vol. Ik voelde de ontberingen die ik in boeken had gelezen. Het was net alsof ik Shackleton zelf een hand gaf. Dat machtige ontroerende gevoel, DAT wil ik doorgeven. Onder andere met monument-huren.nl. Een website waarmee ik bezitters van monumenten in verbinding breng met mensen die erin willen trouwen, logeren, wonen of werken.

Dilemma
Iedereen die ik dit idee vertel,  reageert enthousiast. Alleen ben ik nu een partij op het spoor gekomen met precies hetzelfde plan. Dat is even slikken. OK, we hebben dezelfde missie dus we zijn geen concurrent. Maar wat als ze het net zo gaan uitvoeren als ik en ze worden beter? Voor mijn missie om in 2020 tien miljoen mensen een verbinding te laten ervaren met het verleden, is het fantastisch. Maar voor mij is het vreselijk. Want ik geloof dat er maar plaats is voor één markleider en ik wil dit helemaal niet uit handen geven. Het is veel te leuk en ik geloof erin!

Medespeler of concurrent?
Om toch trouw te blijven aan ‘ik heb geen concurrenten, ik heb een missie’, heb ik ze opgezocht. Het is een grote, professionele partij maar ik geloof dat we samen sterker zijn. Ze hebben nog geen ja gezegd tegen een mogelijke samenwerking. Misschien omdat ze nog niet klaar zijn voor medespelers of omdat ze de meerwaarde niet zien. Ik hoop dat ze over de brug komen, want samen kunnen we van monument-huren.nl de mooiste website van de wereld maken. En anders doe ik het zelf. Dan wordt het een partnership op missieniveau en een concurrent in de uitvoering. Het is dan even niet anders….
Wel jammer. Want: ik wil geen concurrenten, ik heb een missie. En ook nog eens een ambitieuze!

Reactie

Het gebruik van simpele HTML is toegestaan. Je emailadres zal niet gepubliceerd worden.

Abonneer je op deze opmerkingenfeed via RSS